خانه » اخبار » اخبار سواحل و بنادر » بنادر خشک، سوغات حمل و نقل ترکیبی
29

بنادر خشک، سوغات حمل و نقل ترکیبی

بررسی ها نشان می دهد وجود بنادر خشک استاندارد نه تنها باعث افزایش هزینه ها نخواهد شد بلکه علاوه بر کاهش در قیمت تمام شده کالاها و خدمات، موجب بهبود جریانات حمل و نقل و رونق تجاری خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مانا موضوع بنادر خشک که مدت هاست در ایران در چرخه کار مناطق ویژه ـ آزاد و گمرک کشور قرار گرفته اگرچه ضرورت توسعه و تقویت آن هنوز چندان حیاتی نشده و به تدریج در سطح کشور در حال گسترش است اما در بین فعالان بندری و کارشناسان اقتصادی ضرورت بقاء آن به عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز چرخه تامین حمل و نقل مورد بررسی است. در ماههای گذشته، مباحثی مبنی بر اتلاف منابع و هزینه های بیهوده در بنادر خشک بهانه چند مطلب دیگری در مطبوعات شد و دیدگاههای متعددی از کارشناسان مبنی بر لزوم بهره گیری از چنین پتانسیل هایی می تواند نظام حمل و نقل کشور را به تدریج متحول کند و هزینه آن و در نتیجه قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهد.
از همین رو، بررسی دقیق ایجاد بنادر خشک و نحوه هماهنگ سازی آن با نظام حمل و نقل یکی از مهمترین مباحث مربوط به بنادر خشک است.
در تعریف بندر خشک چند مشخصه وجود دارد که درک آن برای ضرورت ایجاد بنادر خشک در کشور حائز اهمیت است. ابتدا آنکه بندر خشک پایانه ایی است که در پسکرانه قرار گرفته و دارای قابلیت ارائه خدمات لجستیکی باشد. مهمتر آنکه، تحت کلید گمرک باشد، به مراکز تولید یا مصرف نزدیک باشد و به شقوق مختلف حمل و نقل زمینی از جمله حمل و نقل ریلی که متصل به بنادر ساحلی است مجهز باشد.
با این تعریف تکلیف بنادر ساحلی مشخص می گردد مبنی بر اینکه، بنادر ساحلی نمی تواند تمام کارکردهای مورد نیاز جهت بهبود چرخه اقتصادی کالا را داشته باشد و سپس آنکه، بنادر مرزی ساحلی لزوما به مراکز تولید و مصرف نزدیک نیست و در کشورهای پهناوری چون ایران اسلامی این موضوع بسیار پراهمیت است. بخش دیگر آنکه، بنادر مرزی ساحلی در کشورها نمی تواند لزوما باعث بهبود و تسهیل در چرخه اقتصاد و حمل و نقل گردد. کما اینکه در واقعیت هم نتوانسته است و ترافیک مرزهای ورودی ساحلی و رسوب محمولات کانتینری در بنادر و تحقق هزینه های گزاف جابجایی کانتینر، انبارداری و دموراژ برجای گذاشته که در نهایت بردوش مصرف کنندگان نهایی فشار خواهد آورد، گواه این مطلب است.ضمن آنکه مرزهای ورودی ساحلی به تنهایی نمی تواند بر بهبود حمل و نقل ترکیبی تاثیر بگذارد. همین دلایل کافی است تا به اهمیت بنادر خشک واقف باشیم.
بنابراین با توجه به برخی نقدهای صورت پذیرفته، مطالبی چند برای گشایش باب جدیدی در این امر ضروری به نظر می رسد. ورود کالاها از مرزهای ورودی ساحلی که با هدف تولید یا فروش در بازارهای داخلی در سراسر کشور است از دو طریق محقق می گردد.
ابتدا آنکه، ترخیص کالا قطعی می شود و مجددا بارگیری به سمت مقاصد داخلی سوق داده می شود. دوم آنکه، صاحبان کالا ترجیح می دهند محمولات را در مقصد مورد نظر خود ترخیص قطعی کنند و لذا تشریفات ترانزیتی را در مرز ورودی انجام می دهند که این امور در بندر خشک هم با کمترین هزینه می تواند عملیاتی شود، با این نتیجه ضمنی که کالا به هرحال بایستی به داخل کشور وارد شود و چنانچه بنادر خشک در نقاط استراتژیک تولید و مصرف قرار گرفته باشد، اولا در توسعه اقتصاد کشور موثر خواهد بود. ثانیا با هماهنگی سازمان های گمرک، بنادر، راه آهن حاشیه هزینه ها کاهش می یابد. بدین ترتیب که قبل از ورود کشتی با ارائه فهرست کالاهای (مانیفست) به گمرک و اظهار اجمالی کالا پس از ورود به بندر ساحلی با ارائه تضمین های کافی مثل اخذ تعهد از محموله های حمل شده به وسیله راه آهن جریان عبور کالا به مقاصد نهایی تسهیل شود. براین اساس می توان با برنامه ریزی، کالا را بر روی وسیله حمل (واگن یا کامیون) بصورت حمل یکسره با حداقل هزینه جابجایی و بدون توقف و پرداخت هزینه انبارداری و دموراژها به سمت مقاصد مورد نظر سوق داد. در این میان گفتنی است ورود کالا به بنادر خشک استاندارد با محوریت مناطق ویژه اقتصادی می تواند با حداقل هزینه، تخلیه، نگهداری و یا به غیر واگذار گردد و یا حتی به انبارهای احتصاصی مالک منتقل شده و به اندازه نیاز واحد تولیدی یا بازار مصرف، ترخیص شود. در همه این حالت ها سرمایه در گردش فعالان اقتصادی حفظ و در چرخه اقتصادی مصرف می گردد و با کاهش بهای تمام شده منافع مصرف کننده در داخل کشور حفظ می گردد.
با عنایت به موضوعات مطروحه فوق مبتنی بر کاهش هزینه ها در خروج محمولات از بنادر با این واقعیت که بیش از 90 درصد محمولات ورودی کشور از طریق بنادر است، موجب می شود ظرفیت های خالی در بنادر ایجاد شده که می توان این ظرفیت ها را به کالاهای کشورهای همسایه تحت عناوینی نظیر ترانزیت خارجی، صادرات و سوآپ اختصاص داد که موجبات ارز اوری فراوان برای کشور خواهد شد.
لذا بررسی ها نشان می دهد وجود بنادر خشک استاندارد نه تنها باعث افزایش هزینه ها نخواهد شد بلکه علاوه بر کاهش در قیمت تمام شده کالاها و خدمات، موجب بهبود جریانات حمل و نقل و رونق تجاری خواهد شد. ابزاری که در صورت ایجاد و بسط حمل و نقل ترکیبی و گسترش آن در چهار راه خطوط ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی می تواند سوغاتی برای بنادر خشک تلقی شود.
منبع: http://www.mana.ir/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

bigtheme